marți, 17 august 2010

Cateva cuvinte despre hipnoza

Exista posibilitatea de a mari probabilitatea ca ceilalti sa ne indeplineasca dorintele atunci cand le cerem acest lucru?

Este o intrebarea pe care ne-am pus-o fiecare dintre noi. Raspunsul: da, daca stim CUM anume sa cerem.
Milton Erickson a fost o personalitate fascinanta. Capacitatea sa de a comunica direct cu inconstientul celor cu care interactiona a fost recunoscuta ca fiind iesita din comun.

Peste acest neajuns se poate trece cu ajutorul sugestiilor indirecte, care permit elminarea rezistentei prin introducerea unor ordine implicite.

Liberul arbitru al celui cu care comunicam este respectat in totalitate: el poate oricand sa refuze ceea ce ii cerem daca este in contradictie cu interesele sale, cu valorile, credintele, nevoile pe care le are, cu morala sa ori cu imaginea pe care o are despre el insusi.

Cel care foloseste hipnoza ericksoniana trebuie sa isi supravegheze sub aspect etic motivatiile, pentru ca altfel va constata fie ca aceasta tehnica nu functioneaza, fie ca ea se intoarce ca un bumerang impotriva lui.

Milton Erickson a observat ca anumite tipare lingvistice maresc in mod semnificativ probabilitatea ca ceilalti sa adopte fata de noi o atitudine de colaborare. Iata mai jos cateva dintre acestea:

1.Puterea explicatiei

S-a facut urmatorul experiment: la un supermarket mai multi voluntari au incercat sa treaca peste rand, unii folosind formula “Va rog sa-mi dati voie sa trec in fata!”, altii folosind formula “Va rog sa-mi dati voie sa trec in fata pentru ca…”.
S-a constat ca numarul celor care au reusit sa convinga a fost semnificativ mai mare in grupul celor care au prezentat un motiv pentru cererea lor.
Neasteptat a fost faptul ca ei avut succes mult mai mare decat cei din prima grupa chiar si atunci cand motivele prezentate erau de-a dreptul absurde, de exemplu: “Va rog sa-mi dati voie sa trec in fata pentru ca pisica mea este singura acasa!”
Ne-ar ajuta, deci, sa folosim cat mai des expresia “pentru ca”.

2.Falsele alegeri

“Vrei sa… sau vrei sa… ?”
“Vrei sa… sau sa… sau sa…”
“Preferi sa… sau doresti sa…”

Oamenii prefera sa faca alegeri, au senzatia ca ei sunt cei care stapanesc situatia. Insa daca privim cu atentie sunt alegeri false, deoarece numarul de variante este limitat.


3.Provocarea liberului arbitru
“Poti sa…” / “Poti sa… pentru ca…”
“Ai putea sa…” / “Ai putea sa…, nu-i asa?”
“Crezi ca esti in stare sa… ?”
“Este usor sa…, nu-i asa?”
“Nu esti obligat sa…”
“Ai putea sa… sau nu!”
“Nimeni nu stie mai bine ca tine ca…”
“Numai tu poti sa hotarasti daca…”

Bineinteles ca pot! Bineinteles ca sta in puterea lor! Se subliniaza clar ca alegerea le apartine, asadar cum ar putea sa ne refuze?

4.Ca si cand lucrurile sunt deja cunoscute

Pobabil stii deja ca…”
“Incearca sa rezisti tentatiei de a…”
“Poti observa (remarca, intelege) cu siguranta ca…”

Cum ar putea sa opuna rezistenta unui lucru pe care il stiu deja? Vor avea senzatia ca el doar le este reamintit, ca li se atrage doar atentia asupra lui… nu ca sunte fortati sa-l accepte.

5.Indreptarea atentiei catre interior
“Ai putea remarca senzatia de… in timp ce…”
“Ai putea observa ce placut te simti cand…”

Este o modalitate foarte eficienta de a induce o stare modificata de constiinta prin bifurcarea atentiei.


6.Ca si cand lucrurile s-au intamplat deja
“Ce s-ar intampla daca…”
“Cum ar fi daca….”
“Ma intreb cum te-ai simti daca…”
“Iti poti imagina ca…?”

Solicitarea imaginatiei ii face pe oameni sa se gandeasca la un lucru fara a da voie ratiunii sa cantareasca mai intai argumentle pro si contra.


7.E doar o chestiune de timp pana sa se intample
“Mai devreme sau mai tarziu…”
“Intr-o zi…”
“Poate ca vei….”
“Poate ca inca nu… pana acum.”

Puterea sugestiei implicite consta in faptul ca ea indrepta atentia de la CE se va intampla spre momentul CAND, inevitabil, se va intmpla acel lucru.
 
8.Contradictiile
“Nu as vrea sa-ti spun, deoarece…”
“Ti-as putea spune ca… dar totodata…”

Ne calcam pe suflet si spunem un lucru impotriva vointei noastre, cum ar putea ceilalti sa nu-l creada?

9.Formularile impersonale
“Cineva mi-a zis odata ca…”
“Unii (oamenii) ar putea sa…”
“X mi-a spus odata ca…”
“Anumite persoane sunt de parere ca…”
“Este important sa…”
“Este bine sa…”

Mesajul este mult mai putin probabil sa fie respins daca nu vine direct din partea noastra, ci dinspre altcineva.

10.Nu face un lucru prea repede

“Nu trebuie sa te grabesti sa…”
“Ai timp sa te hotarasti sa…”

Sugereaza ca acel lucru se va intampla, doar ca nu se stie cand. In plus mai induce si senzatia ca ceilalti pot alege propriul lor ritm de actiune.


11. Ma intreb daca o vei face
“Ma intreb daca vei….”
“Ma intreb daca poti sa…”

Ceea ce aud ceilalti este ca nu li se impune nimic, dimpotriva, ca nu suntem siguri daca vor alege ceea ce dorim noi… asadar nu sunt deloc provocati sa nei opuna rezistenta.

12.Un cuvant magic
Cu toate ca pare inofensiv (sau tocmai de aceea), cuvantul “acum” face ca o dorinta sa fie receptionata de inconstient drept comanda si el trece la indepinirea ei fara a mai cantari toate aspectele in legatura cu ea

2 comentarii:

  1. Este adevărat, tehnicile respective pot mări probabilitatea ca ceilalți să ne îndeplinească dorințele. Dar e tare dificil de controlat aspectul etic. De fapt aici rezidă dilema mea... unde se află acea linie ce odată trecută problema devina una de etică?

    Un articol interesant, mulțumesc frumos.

    RăspundețiȘtergere
  2. Salut, mi se pare foarte interesant blogul tau, inscrie-l pe http://www.enterclick.ro pentru a primi vizitatori unici si trafic, tot ce trebuie sa faci e sa accesezi de 2 ori pe zi toate site-urile din sistem si vei primi pentru fiecare vizita facuta celorlalti una de la ceilalti catre tine.

    RăspundețiȘtergere